2013. október 29., kedd

Hogyan készítsünk magunknak és családunknak savanyú káposztát?

A tél egyik legfontosabb és legolcsóbb vitaminforrása a savanyú káposzta. Emlékszem, hogy gyerekkoromban hordóban raktunk el káposztát, és én tapostam. Sajnos amiket a boltban árulnak, azokat gyorsított eljárással savanyítják, ecetet és cukrot tesznek hozzá, és utólag tartósítószerrel kezelik, hogy hosszú ideig legyenek eltarthatók. A káposzta ropogósságát és fehérségét a bórkén adja. Hát ebben nem sok élő dolog van, valamint C vitamin tartalma is gyorsabban csökken.

Heti 2-3 üveg savanyú káposzta elkészítése körülbelül fél órát vesz igénybe, szerintem ennyi időt érdemes ráfordítani.

Hagyományosan készített savanyú káposzta tejsavas erjedéssel készül, ennek köszönhetjük a bélrendszerünkre gyakorolt gyógyító hatását is.

A káposzta savanyításakor a zöldség szénhidráttartalma átalakul tejsavvá, amely megakadályozza a rothadást okozó mikroorganizmusok elszaporodását. Ezzel a módszerrel a káposzta halványsárga színű lesz, de annál finomabb és egészségesebb! A leve is nagyon értékes, csökkenti a gyomor- és nyombélfekély tüneteit, elősegíti az egészséges gyomornyálkahártya fenntartását. A C vitaminon kívül tartalmaz B1 vitamint, niacint valamint foszfort, kalciumot, káliumot, magnéziumot és nátriumot is.

Én így készítem a savanyú káposztát:
  • 2 kg fejes káposzta
  • 4-5 dkg só (én himalája sót használok)
  • bors
  • babérlevél
  • ízlés szerint tehetünk hozzá köményt, kápia paprikát. A szüleim birsalmát is tettek hozzá, én enélkül készítem.
A káposzta külső leveleit szedjük le, majd késsel vagy gyaluval vékonyra szeleteljük fel. Egy nagy tálba tegyük bele, és adjuk hozzá a sót. Most pedig jön a gyúrás, ami a taposást helyettesíti. Szóval mintha tésztát gyúrnánk, alaposan törjük össze a káposzta rostjait, addig, amíg levet nem ereszt.

Adjuk hozzá a szemes borsot és a babérlevelet. Hagyjuk kb. 10 percig állni, és már tölthetjük is az üvegbe. Én 1,7 literes üveget használok. Alaposan nyomkodjuk bele, látni fogjuk, hogy még vizet sem kell hozzá tenni, mivel nagyon sok levet ereszt, szépen ellepi a káposztát. A tetejére teszek egy tiszta káposzta levelet, és ezt is lenyomkodom.

Rácsavarom az üvegre a tetejét, és a hűtő tetejére teszem. Jót tesz neki a meleg, így hamarabb megindul az erjedés. Kb 2 nap múlva látni fogjuk, hogy pezsegni kezd, a nagy nyomás miatt érdemes néha lecsavarni a tetejét, nehogy szétnyomja az üveget. Én már jártam így.

Szóval kb. 5-7 nap alatt lecsendesedik a pezsgés, és nagyon finom, enyhén savanykás káposztát kapunk. Én ekkor beteszem a hűtőbe, hogy ne savanyodjon tovább. Ott még hetekig nyugodtan tartható.

Jó étvágyat!